Neem vandaag nog contact:           0473977264           talectum@hotmail.com

Autisme-coaching

met expertise verstandelijke beperking

  • Begeleiding van jongeren en volwassenen met autisme (en verstandelijke beperking)

  • Begeleiden van gezinnen en ouders met kinderen met autisme

Verduidelijken van tijd
Verduidelijken van tijd Voor een gezin met een kind (10 jaar) met autisme maakte ik picto’s om het verloop van activiteiten in tijd te verduidelijken. De context was eerst was sceptisch over het gebruik van picto’s, maar onlangs hoorde ik dat ze dit nog steeds erg intensief gebruiken en dat ze er eigenlijk heel wat voordelen van ondervinden. Wat fijn om deel te kunnen uitmaken van dit proces en dit gezin goed op weg te helpen in het aanbrengen van voorspelbaarheid. Onrechtstreeks zorgt dit voor meer rust bij het kind, waardoor dit kind op andere vlakken meer draagkracht heeft.
De atlas: in kaart brengen van jouw autisme
DE ATLAS : IN KAART BRENGEN VAN JOUW AUTISME Met de Atlas breng je jouw autisme in kaart. Je gaat na wat je sterktes zijn, wat moeilijk loopt en wat je nodig hebt om je comfortabel te voelen. Je bekijkt dit binnen verschillende thema’s zoals communicatie, werk, wonen, relaties,... Je kan de verzamelde informatie per thema bundelen, bewaren of printen. Je verkrijgt hierdoor persoonlijke informatie over jouw autisme. Zonder algemeenheden maar heel concreet en individueel. Je kiest zelf welke informatie je met anderen deelt. De Atlas kan je helpen om je autisme meer bespreekbaar te maken zodat mensen uit je netwerk je beter begrijpen en weten wat ze kunnen doen of juist vermijden zodat je welbevinden verhoogt. https://www.participate-autisme.be/go/nl/ondersteuning-zoeken/de-atlas/de-atlas-inschrijven-en-inloggen.cfm?fbclid=IwAR3lUY0mHcE9MXpPoxEIAvMzKJ45HBRktjsnO2Oa17MEmoLulq0nyQ9eDMk
Autisme en anders waarnemen
Autisme en anders waarnemen   Autisme draait onder andere om een ANDERE INFORMATIEVERWERKING ; of anders gezegd "het ANDERS WAARNEMEN". Alles wat we zien, horen, voelen, ruiken, proeven wordt verwerkt in onze hersenen, die ons dan aanzetten tot gedrag. Bij iedereen werkt dat wel op een unieke manier, maar bij autisme is het heel typerend dat al deze informatie helemaal anders wordt verwerkt. Er zijn verchillende manieren van waarnemen. Het meest bekende is de hypergevoeligheid voor prikkels ; deze komen veel feller binnen dan bij neuro-typische mensen, wat leidt tot een totale overload in de hersenen, met een eventuele crisis of andere gedragsproblemen tot gevolg. Maar ook het omgekeerde bestaat: kinderen of volwassenen die net op zoek gaan naar bepaalde prikkels, omdat deze hen rust kunnen brengen. Zowel hyper -als hypogevoeligheid bestaan in àlle zintuigen (horen, zien voelen, proeven, ruiken, diepe druk, evenwicht) en kan zelfs fluctueren van moment tot moment doorheen de dag!...
Interoceptie
Interoceptie Dit zijn alle signalen die je lichaam uit zendt om iets duidelijk te maken. Het gaat over dingen als : honger, dorst, pijn, naar toilet gaan, maar ook over onze emoties als verdriet, boosheid, agitatie enzoverder. Zoals bij alle zintuigen kan ook bij 'interoceptie" over -en onderprikkeling voorkomen. Bij overprikkeling wordt men continue overweldigt door alles wat er in hun lichaam gebeurt. Ze kunnen deze signalen ook niet altijd plaatsen of er betekenis aan geven. Zo zijn dat kinderen die misschien altijd honger hebben en dus continue kunnen eten en drinken, of de vertering van voedsel als pijnlijk ervaren, die het letterlijk kunnen uitschreeuwen van de pijn als iemand hen zacht aanraakt,.... Bij onderprikkeling gebeurt het omgekeerde: ze worden deze signalen helemaal niet gewaar. Ze voelen niet wat er in hun lichaam gebeurt. Het zijn die leerlingen die misschien weinig eten en drinken (omdat ze het niet voelen of die net heel veel eten en niet voelen dat ze genoe...
Repititief / stereotiep gedrag
Repitief / stereotiep gedrag   Soms kan bepaald (speel) gedrag vreemd lijken voor ons,personen zonder autisme. Desondanks heeft dat specifieke gedrag een duidelijke functie voor de persoon met ASS : vaak brengt zulk gedrag rust en ontspanning, iets wat voor hen net iets meer nodig is dan voor personen zonder autisme. In plaats van dit gedrag steeds te willen laten verdwijnen of te vervangen door iets anders, kan je eens proberen om het gedrag te bekijken vanuit zijn/haar standpunt. Kijk eens "out of the box". Is dit gedrag nu echt zo storend? En voor wie is het storend? En waarom stoort het jou? Is dat ENKEL omdat dat gedrag jou vreemd is? Wel, verruim je blik en tracht zulk gedrag eens te respecteren. Vaak zul je zien dat ander, zéér storend en onacceptabel gedrag vanzelf zullen minderen... Let op : bepaald gedrag kan inderdaad zeer repititief worden, waardoor het kind/persoon met ASS hierin blijft hangen en niets anders wil/kan doen. Zulk gedrag dient wel op gepaste wijze begelei...
Verduidelijken van ochtendroutine
VERDUIDELIJKEN VAN OCHTENDROUTINE   Sien , een jongvolwassene met autisme, woont alleen in haar appartementje. Op dit moment heeft ze geen vaste ochtendroutine, terwijl ze aan geeft wel nood te hebben aan structuur. De app ‘mijneigenplan’ bleek voor haar niet te werken: het overweldigde haar en gaf haar een faalgevoel als er haar taken niet afkreeg. Bij deze app moet je er steeds een tijdstip bijzetten, iets wat voor Sien niet zo goed werkt. Zij gaat liever wat meer mee in de flow van haar ochtend en doet de ochtendroutine het liefst op haar eigen tempo. Zij heeft  echter wel reminders nodig die haar helpen om effectief de stap te zetten om voort te doen in haar ochtendroutine. Het liefst zou ze steeds iemand bij haar hebben die haar aanspoort en de dingen samen met haar doet. Helaas is dat niet realistisch in haar huidige situatie.    Daarom koos ik ervoor om over te schakelen op een papieren schema waarbij de volgorde wordt aangegeven van boven naar beneden. Om ervoor te zorge...
Wat is autisme?
Wat is autisme?   Inleiding Autisme is een ontwikkelingsstoornis, waarbij de hersenen zich anders ontwikkelen dan bij personen zonder autisme. Iedere persoon met autisme is uniek en daarom wordt er gesproken over het “spectrum”.  Het spectrum verwijst naar de verschillen binnen de groep “personen met autisme”. Je kan het spectrum vergelijken met een dj-controller. Elk knopje heeft een bepaalde functie. Sommige knopjes staan aan en sommigen staan uit.  Autisme heeft verschillende kenmerken en elk kenmerk kan je vergelijken met een knopje. Bij de ene zal een knopje (kenmerk) wel actief zijn en bij de andere persoon niet. Zo krijg je dus een unieke combinatie van kenmerken en bijgevolg een andere persoon. Het spectrum verwijst daarnaast ook naar de mate van hulp die iemand met autisme nodig heeft. De ene persoon met autisme heeft al meer hulp nodig dan iemand anders. Vaak komt de mate van hulp overeen met de cognitieve vaardigheden. Iemand die hoogfunctionerend is, beschikt vaak ove...
Basistips bij autisme
Basistips bij Autisme   Zorg voor voorspelbaarheid In tijd: wat ga je wanneer doen? Communiceer dit voldoende op tijd. Iedere persoon is hier anders in. Voor de ene is het oké om een uur op voorhand te weten wat er komt, en de andere heeft graag een duidelijke planning een dag op voorhand. In ruimte: communiceer waar de activiteit doorgaat en met wie. Laat eventueel foto’s zien bij nieuwe activiteiten.   Visualiseer waar nodig Personen met autisme hebben hele sterke visuele vaardigheden en daarom kan je altijd gebruik maken van foto’s, pictogrammen, stappenplannen,.... Niet elk kind, jongere of volwassene heeft dit nodig in elke situatie. Kijk dus goed wat de persoon in kwestie nodig heeft Visualiseren hoeven niet per se foto’s of pictgogrammen zijn, maar voor velen is dat wel erg fijn. Ook geschreven tekst (vb: een boodschappenlijstje, een planning van de dag) kan soelaas bieden (ook dat is visualisatie).   Wees concreet in wat je zegt Personen zonder autisme spreken...