Talectum

Gemengde brigadestraat 3
3545 Halen
013 22 01 04
Ondernemings nr: BE 0649.675.415

Contacteer ons

Schaal van Emotionele Ontwikkeling

Anton Dosen ontwikkelde de schaal van emotionele ontwikkeling. Hij deelde deze in op in vijf verschillende fasen, waarvan elke fase bestaat uit 13 domeinen.

Elk gedrag is een soort van taal : door gedrag wordt een signaal uitgezonden over de achterliggende behoefte. Dit geldt zowel voor kinderen als volwassenen.
In elke fase van de emotionele ontwikkeling zit een specifieke behoefte:

  • Fase 1 : de behoefte aan innerlijke rust (er is overprikkeling aanwezig)
  • Fase 2: de behoefte aan bevestiging (“ik ben oké zoals ik ben”)
  • Fase 3: de behoefte aan meer zelfstandigheid (ikje tonen)
  • Fase 4: de behoefte aan het groeien in vaardigheden
  • Fase 5: de behoefte aan zelfvertrouwen

Binnen de emotionele ontwikkeling gaat het over het verschil tussen “KUNNEN” en AANKUNNEN. Iemand in (hevige) stress heeft minder draagkracht om de stressvolle situatie het hoofd te bieden.

In mijn begeleiding houd ik steevast rekening met de emotionele fase waarin de cliënt zich op dat moment bevindt. Door een veilig en positief leefklimaat aan te bieden, kan de cliënt zich verder ontwikkelen.

Voor meer info klik op: KUNNEN VS AANKUNNEN

 


 

DE TRAP VAN BEGELEIDING


Auteur: Sigrid Huygen https://auticog.be/de-trap-van-begeleiding/

 

Het aanleren van nieuwe vaardigheden is gebaseerd op de ‘Trap van begeleiding’ van Sigrid Huygen (ergotherapeute en auteur van het boek ‘cognitieve en fijnmotorische stimulatie bij jonge kinderen met autisme en een verstandelijke beperking’).

Sigrid Huygen heeft de ‘Trap van begeleiding’ zelf ontworpen om hulpverleners en ouders te helpen om cognitieve en fijnmotorische taken te kunnen aanpassen aan het leerniveau van een kind dat leert in heel kleine stappen. Het is een schematische voorstelling die chronologisch weergeeft op welk niveau een kind leerbaar is en op welke manier je de therapeutische benadering kunt optimaliseren.

Tijdens mijn begeleidingen gebruik ik deze basis om vaardigheden aan te leren. De te leren handelingen worden stapje voor stapje aangeleerd op maat van het kind. Er zal eerst met een actief voorbeeld gewerkt worden (dit wil zeggen: de vaardigheid wordt stap voor stap voorgedaan). Wanneer het kind hierin slaagt, zal er overgegaan worden naar een passief voorbeeld, waarbij het kind zelf moet nadenken over hoe het eindproduct tot stand is gekomen. En tot slot wordt de begeleiding steeds meer afgebouwd, zodat het kind leert om de handeling zelfstandig uit te voeren.  Tijdens de begeleiding zal er steeds gekeken worden naar wat het kind precies nodig heeft qua ondersteuning. En dit alles gebeurt steeds in een positief en stimulerend leefklimaat,waarbij succeservaringen en het zelfvertrouwen van het kind centraal staan.

 


 

TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicapped Children)

Dit is een behandelprogramma voor kinderen en volwassenen met autisme dat werd ontwikkeld in North Carolina (USA) en in de eerste plaats oog heeft voor het creëren van een autismevriendelijke omgeving.

 Ik werk volgens onderstaande principes van TEACCH:

    • De begeleiding is steeds aangepast aan de noden, behoeften, mogelijkheden en beperkingen van het individu.
    • De ouders worden beschouwd als experts van hun kind
    • De doelen zijn steeds functioneel, dit wil zeggen dat de doelen steeds een duidelijke link hebben met het dagelijks leven van de cliënt

Binnen de begeleiding wordt er zoveel mogelijk gestreefd van het maken van een transfer van de geleerde vaardigheden naar de passende context.

 


 

Abcde-methodiek van autisme centraal


https://www.autismecentraal.com/public/shop-next.asp?lang=NL&pid=0&cat=1&ID=176

 

Kobe Vanroy (werkzaam bij Autisme Centraal) ontwikkelde de ABCDE-METHODIEK om ouders en begeleiders te helpen anders te kijken naar het gedrag van iemand met autisme en hun aanpak. Deze methodiek vormt een basis om na te denken over een autismevriendelijke omgeving (thuis, op school, op het werk, in vrije tijd,...).
De methodiek wordt voorgesteld in een controlepaneel, waarbij 52 knopjes en schuivers je ertoe aanzetten om na te denken over je begeleiding. De zes eerste letters van het alfabet vormen hierbij de basis:

  • Het autistisch denken en waarnemen staat centraal
  • Basisrust is een noodzaak om te leren en te groeien als mens en bereik je door uitdagingen en mogelijkheden in evenwicht te brengen
  • Verhelderen via concrete communicatie doe je door voldoende, expliciet en positief te communiceren, rekening houdend met het begripsniveau
  • Er wordt duppelsporig gewerkt: zowel omgevingsaanpassingen als het aanleren van vaardigheden
  • Eigenheid: iedere persoon met autisme is uniek en verdient een aanpak op maat
  • Omgevingsaanpassingen en vaardigheden zijn functioneel waar het nut ervan door de persoon met autisme kan worden ingezien en als ze in verschillende contexten gebruikt kunnen worden

Als therapeut te Diest werk ik steevast volgens deze zes principes van de ABCDE-METHODIEK. Ze vormen de basis van elke sessie.

 


 

MISSION POSSIBLE

Auteur: Caroline Beumer-Peeters

Dit is een ontwikkelingsprogramma bedoeld voor jongeren (maar mijn inziens ook perfect te gebruiken bij volwassenen) dat helpt om doelen te stellen en deze te realiseren. Deze methode is gebaseerd op het oplossingsgericht gedachtegoed en bevat elf stappen om je doel te bereiken. Ik gebruik volgende stappen in mijn begeleiding:

  • Het doel zo concreet mogelijk formuleren
  • Het benoemen van de voordelen die het bereiken van het doel je zuden opleveren
  • Het zoeken naar supporters: wie kan jou ondersteunen en op welke manier?
  • Het werken met een schaal : hoe goed ben jij al in een bepaalde vaardigheid van 0 tot 10 en wat zou een volgende stap kunnen zijn? Zo zorgen we ervoor dat de stappen klein én haalbaar blijven.
  • Het zoeken naar hulpbronnen : wat heb jij nodig om die ene stap te kunnen zetten?
  • Het bedenken van een plan bij mogelijke tegenslag : wat kan je doen als het even tegen zit?
  • Het vieren van succes als je doel bereikt is.

 

GROEIMINDSET en OPLOSSINGSGERICHT WERKEN

Met de term ‘mindset’ wordt bedoeld de manier waarop je denkt en handelt bij een bepaalde situatie. Kinderen en volwassenen kunnen op twee verschillende manieren denken:

  • Vaste mindset : je gelooft dat de dingen zijn zoals ze zijn. Het staat ‘vast’.
  • Groeimindset gelooft dat je in staat bent om te groeien en te leren.

Als therapeut geloof ik dat iederéén de mogelijkheid heeft om te groeien en bij te leren, mezelf inclusief. Na elke sessie leer ik enorm veel bij over mezelf, theorieën, cliënten en behandelingsmethoden. Ik volg regelmatig vormingen en lees wetenschappelijke literatuur om zo op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen.
Ik geloof erg in het groeipotentieel van mijn cliënten. Ik zie de kleine stappen die worden gezet en bekrachtig deze zoveel mogelijk. Ik vind het zelf geweldig om deel te mogen uit maken van elk groeiproces dat mijn cliënten doormaken.


 

contactgegevens

 



Voor meer info over de trajecten, klik hier:

 


Auticoaching

ouderbegeleiding


Prikkelverwerkingsproblemen

activiteitenbegeleider

Ergotherapie

 

 



Voor andere info, klik hier:

 



Blog


Home

https://www.facebook.
com/Talectum

 

Contacteer ons!
013 22 01 04
Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site