Talectum

Gemengde brigadestraat 3
3545 Halen
013 22 01 04
Ondernemings nr: BE 0649.675.415

Contacteer ons

ERGOTHERAPIE

Wat is ergotherapie?

Talectum biedt ergotherapeutische begeleiding voor kinderen tussen 0 en 14 jaar.
Ergotherapie zorgt ervoor dat kinderen met problemen tijdens het spelen of op school zich verder kunnen ontwikkelen op motorisch, cognitief, sociaal en emotioneel vlak. Deze begeleiding steunt op de inzichten van de psychomotoriek.
Bij Talectum worden vaardigheden op speelse manier aangeleerd.


 

Ergotherapie bij autisme en/of verstandelijke beperking

 

Kinderen met autisme en/of een verstandelijke beperking hebben andere noden dan kinderen zonder deze diagnose. Zij hebben veel meer nood aan een prikkelarme, voor hen duidelijke omgeving, waarbij het materiaal duidelijk maakt wat de bedoeling is. En daarnaast is voorspelbaarheid in tijd en ruimte een must.

Daarom wordt binnen Talectum bij deze doelgroep extra aandacht besteed aan:

  • Voorspelbaarheid in tijd: dit kan zijn met een time-timer of door een volgorde in activiteiten weer te geven met foto’s of pictogrammen (op maat van het kind)
  • Voorspelbaarheid in ruimte: aan de tafel of de plaats waar er wordt gewerkt, ligt enkel het nodige materiaal voor die activiteit waaraan gewerkt zal worden. Het materiaal maakt duidelijk wat de bedoeling is. Voor kinderen met een verstandelijke beperking wordt er materiaal aangeboden gebaseerd op de ééndoostaken (dit zijn taken waarbij kinderen stokjes in een doosje moeten steken, of materialen moeten sorteren,....) . Het is zeer duidelijk voor het kind waar zijn werkplaats is en met welke materialen hij wat moet doen.
  • De activiteit op zich heeft een duidelijk doel (vb: niet 10x van A naar B springen, maar een voorwerp meenemen van plaats A en al springend naar plaats B brengen).
  • Er wordt rekening gehouden met het communicatieniveau van het kind of de jongere. Waar nodig zal extra gevisualiseerd worden.
  • Er wordt expliciet aandacht gegeven aan de werkhouding van het kind: deze verwachtingen worden duidelijk gemaakt op begripsniveau van het kind.
  • Er zal in zeer kleine, haalbare stappen worden gewerkt, die door middel van herhaling worden getraind.
  • Er zal extra aandacht besteed worden aan de transfer van vaardigheden in de context waar de vaardigheden dienen te worden uitgevoerd. Soms kan het nodig zijn deze aan huis aan te leren.

 

Psychomotoriek

Aangezien ergotherapeuten een zeer brede doelgroep kunnen begeleiden, koos ik als ergotherapeut ervoor om mij te specialiseren in  kinderen en jongeren met psychomotorische problemen. Hiervoor volgde ik de jaarcursus “Psychomotorische ontwikkeling en remediërend leren” (Wendy Peerlings, 2019).

Psychomotoriek betekent de samenwerking tussen het denken (psyche) en het doen (motoriek).  Elke bewuste beweging wordt gericht gestuurd vanuit de hersenen. Als de jongen op de foto de pionnen in het doosje moet steken, moeten zijn hersenen bedenken hoe en met hoeveel kracht hij deze pion dient vast te nemen en te hanteren naar het gaatje. De hersenen moeten ook berekenen hoe hij zijn hand zo efficiënt mogelijk naar het gaatje in de doos kan brengen. Bij deze beweging zijn zithouding, rompcontrole, oog-handcoördinatie etc erg belangrijk (Deze jongen hangt bijvoorbeeld een beetje naar rechts.).

Kortom, bij psychomotoriek wordt het hele functioneren van het kind in kaart gebracht. Er wordt naar alle aspecten van de ontwikkeling gekeken om zo een grondige analyse te kunnen doen van de “echte” oorzaak van het probleem. Pas dan kan een begeleiding op maat worden opgestart.


Visie

De ergotherapie binnen Talectum steunt op vier belangrijke basispijlers, waarbije het spelende en ontwikkelende kind centraal staat.

Elk kind heeft het recht om:

SPELEND LEREN

  • op eigen tempo verder te groeien op elk vlak in zijn leven (motorisch, sociaal,...)
  • op een speelse manier vaardigheden te leren of te onderhouden
  • een begeleiding op maat te krijgen : elk kind is immers uniek!
  • zó ondersteund en aangemoedigd te worden dat activiteiten zo zelfstandig mogelijk kunnen worden uitgevoerd

Binnen Talectum wordt zeer veel belang gehecht aan deze vier pijlers. Kinderen leren vooral al doende, en dus spelenderwijze. Het ‘spelen’ is dus de belangrijkste handeling van kinderen (cfr: voor ergotherapeuten staat het handelen centraal.) . Door de activiteiten binnen de ergotherapie zo leuk en aantrekkelijk mogelijk te maken voor kinderen wordt de kans op leren sterk vergroot. Ik kijk vooral naar die materialen en activiteiten die belangrijk zijn in het dagelijks leven van het kind zelf, om zo de transfer naar de thuissituatie of de schoolse context zo gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Verder werk ik steeds binnen ‘de zone van naaste ontwikkeling’, waarbij een kind met steeds minder en minder ondersteuning  de activiteiten zelfstandig leert uitvoeren. Op die manier doet het kind succeservaring op en krijgt het zelfvertrouwen een enorme boost.


 

Voor wie?

Baby’s, peuters, kleuters, kinderen en jongeren (tot 14 jaar) die hulp nodig hebben om:

  • fijnmotorische vaardigheden te leren uitvoeren zoals rijgen, puzzelen, torens bouwen, insteekparels,...
  • te leren kleuren, tekenen, schrijven
  • schrijfmotorische vaardigheden te verbeteren
  • werkhouding te verbeteren

 


 

contactgegevens

 



Voor meer info over andere trajecten, klik hier:

 


Auticoaching



Ouderbegeleiding


Prikkelverwerkingsproblemen

activiteitenbegeleider

 



Voor andere info, klik hier:

 


Inspiratie



Blog


Home

https://www.facebook
.com/Talectum

 


Contacteer ons!
013 22 01 04
Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site