TIP 3 : BIED NABIJHEID BIJ MOEILIJK GEDRAG
07/02/2021
Een volgende techniek is het bieden van nabijheid als het moeilijke gedrag wordt gesteld. Het stressbrein van je kind raakt actief en het logisch denken valt weg. Dan werken dingen als straffen of belonen ook helemaal niet meer. De bedoeling is om rust en veiligheid te installeren. En dat kunnen...
TIP : WEES DUIDELIJK EN VOORSPELBAAR BIJ MOEILIJK GEDRAG
31/01/2021
Wanneer iemands stressbrein actief is, is deze persoon in de bevries, vlucht, of vecht modus. Het logisch denken valt helemaal weg. Het brein staat letterlijk op "overleven". De huidige situatie voelt heel onveilig en beangstigend ; het overzicht ben je kwijt.
Daarom is het belangrijk om in het...
TIP: BIED VEILIGHEID EN RUST BIJ MOEILIJK GEDRAG
24/01/2021
Wanneer het gaat over de behoeften achter het gedrag kan je deze terug brengen tot basis-behoeften. De eerste hiervan gaat over rust en veiligheid. Wanneer we moeilijk gedrag willen aanpakken, is het in eerste instantie belangrijk om rust en veiligheid te installeren, zowel preventief als op het...
BEHOEFTE ACHTER HET GEDRAG
24/01/2021
WIST JE DAT?
Achter elk gedrag een boodschap en een behoefte zit?
Bij kinderen met autisme die niet goed weten hoe ze iets moeten verwoorden, zien we dit vaak terug komen in hun gedrag. Ze stellen soms "moeilijk" gedrag. Dit moeilijke gedrag is een boodschap naar jou als verzorger dat er iets...
Wat is autisme?
29/12/2019
Autisme is een ontwikkelingsstoornis, waarbij de hersenen zich anders ontwikkelen dan bij personen zonder autisme. Dit zorgt ervoor dat personen met autisme prikkels anders waarnemen en bijgevolg ook anders denken dan personen zonder autisme. Dit anders waarnemen en denken zorgt voor de typische...

PRAATAVONDEN VOOR OUDERS VAN KINDEREN MET BIJZONDERE NODEN
18/10/2019
Samen met de stad Halen en de adviesraad voor personen met een handicap worden er onder leiding van mezelf praatavonden georganiseerd voor ouders van kinderen met bijzondere noden.
Hiermee willen we ouders samenbrengen om verhalen te delen, tips uit te wisselen en steun te vinden bij elkaar.
Batterijen opladen
16/09/2019
In mijn praktijk tracht ik me te richten op talenten van de cliënten en hoe ze deze kunnen inzetten in hun dagelijks leven.
Op basis van het boek van Luk Dewulf maakte ik bovenstaand schema.
Door de dingen te doen die je graag doet en waar je goed in bent, creeër je positive emoties en worden...
Ouders van 2 kinderen met autisme
16/09/2019
"Claudia stond in voor de ondersteuning en begeleiding van onze jongste zoon met ASS.
Tevens gaf zij ook de nodige ondersteuning en begeleiding aan onze oudste zoon, ook met ASS, wanneer deze in huis was.
Claudia bood een groot aantal vrije tijds activiteiten aan, zowel thuis als op...
Moeder van een 14jarige tiener
16/09/2019
"Als mama van een tienerdochter14 jaar met autisme en een mentale beperking, ben ik heel blij dat Claudia mijn dochter kan begeleiden. Onze dochter heeft nood aan structuur en vooral voorspelbaarheid. Het is niet eenvoudig om bijvoorbeeld haar vrije tijd in te vullen omwille van beperkte...
Repititief / Stereotiep gedrag
16/09/2019
Soms kan bepaald (speel) gedrag vreemd lijken voor ons,personen zonder autisme. Desondanks heeft dat specifieke gedrag een duidelijke functie voor de persoon met ASS : vaak brengt zulk gedrag rust en ontspanning, iets wat voor hen net iets meer nodig is dan voor personen zonder autisme. In plaats...
Interoceptie
16/09/2019
Dit zijn alle signalen die je lichaam uit zendt om iets duidelijk te maken. Het gaat over dingen als : honger, dorst, pijn, naar toilet gaan, maar ook over onze emoties als verdriet, boosheid, agitatie enzoverder.
Zoals bij alle zintuigen kan ook bij 'interoceptie" over -en onderprikkeling...
Autisme en anders waarnemen
16/09/2019
Alles wat we zien, horen, voelen, ruiken, proeven wordt verwerkt in onze hersenen, die ons dan aanzetten tot gedrag. Bij iedereen werkt dat wel op een unieke manier, maar bij autisme is het heel typerend dat al deze informatie helemaal anders wordt verwerkt. Er zijn verchillende manieren van...
Samenwerking in de hersenen
16/09/2019
Onze hersenen bestaan uit een linker en een rechter hersenhelft, die verbonden worden door de hersenbalk. Onze linkerkant is vooral sterk in logisch denken, detailwaarneming en het technisch lezen. De rechterkant staat in voor het begrijpen van de context, het creatief denken, verbanden leggen...

KUNNEN VS AANKUNNEN
28/08/2019
WIST JE DAT?
Er een onderscheid is tussen "kunnen" en "AANkunnen"?
Kunnen verwijst naar het cognitieve, naar het mensenbrein (dieperliggend ligt het zoogdieren en het het reptielbrein). Dit deel is in staat om vaardigheden aan te leren, om te ontwikkelen en te groeien. Wanneer we ons goed...

EEN VEILIGE OMGEVING
28/08/2019
Als we willen dat kinderen tot leren komen, is het belangrijk om de omgeving zo aan te passen dat het kind kan komen tot leren. Het is dus niet alleen aan het kind om vaardigheden te ontwikkelen. Kinderen moeten dit kunnen in een veilige, geschikte omgeving tot ze de vaardigheden beheersen en pas...
DE ATLAS : IN KAART BRENGEN VAN JOUW AUTISME
28/08/2019
Met de Atlas breng je jouw autisme in kaart. Je gaat na wat je sterktes zijn, wat moeilijk loopt en wat je nodig hebt om je comfortabel te voelen. Je bekijkt dit binnen verschillende thema’s zoals communicatie, werk, wonen, relaties,... Je kan de verzamelde informatie per thema bundelen, bewaren...

ABCDE-METHODIEK (AUTISME CENTRAAL)
28/08/2019
Dit boek geeft een houvast in de begeleiding van personen met autisme. Aan de hand van een controlepaneel met 6 kernbegrippen en 52 knopjes helpt de methodiek je om een auti-vriendelijke leefomgeving te creeëren. Je leert om rekening te houden met het autistisch denken en met de noden, behoeften,...

VERDUIDELIJKEN IN TIJD
28/08/2019
Voor een gezin met een kind (10 jaar) met autisme maakte ik picto’s om het verloop van activiteiten in tijd te verduidelijken. De context was eerst was sceptisch over het gebruik van picto’s, maar onlangs hoorde ik dat ze dit nog steeds erg intensief gebruiken en dat ze er eigenlijk heel wat...

VERDUIDELIJKEN VAN OCHTENDROUTINE
28/08/2019
Sien , een jongvolwassene met autisme, woont alleen in haar appartementje. Op dit moment heeft ze geen vaste ochtendroutine, terwijl ze aan geeft wel nood te hebben aan structuur. De app ‘mijneigenplan’ bleek voor haar niet te werken: het overweldigde haar en gaf haar een faalgevoel als er haar...