Neem vandaag nog contact:           0473977264           talectum@hotmail.com

Autisme-coaching

met expertise verstandelijke beperking

  • Begeleiding van jongeren en volwassenen met autisme (en verstandelijke beperking)

  • Begeleiden van gezinnen en ouders met kinderen met autisme

Verduidelijken van ochtendroutine
VERDUIDELIJKEN VAN OCHTENDROUTINE   Sien , een jongvolwassene met autisme, woont alleen in haar appartementje. Op dit moment heeft ze geen vaste ochtendroutine, terwijl ze aan geeft wel nood te hebben aan structuur. De app ‘mijneigenplan’ bleek voor haar niet te werken: het overweldigde haar en gaf haar een faalgevoel als er haar taken niet afkreeg. Bij deze app moet je er steeds een tijdstip bijzetten, iets wat voor Sien niet zo goed werkt. Zij gaat liever wat meer mee in de flow van haar ochtend en doet de ochtendroutine het liefst op haar eigen tempo. Zij heeft  echter wel reminders nodig die haar helpen om effectief de stap te zetten om voort te doen in haar ochtendroutine. Het liefst zou ze steeds iemand bij haar hebben die haar aanspoort en de dingen samen met haar doet. Helaas is dat niet realistisch in haar huidige situatie.    Daarom koos ik ervoor om over te schakelen op een papieren schema waarbij de volgorde wordt aangegeven van boven naar beneden. Om ervoor te zorge...
Wat is autisme?
Wat is autisme?   Inleiding Autisme is een ontwikkelingsstoornis, waarbij de hersenen zich anders ontwikkelen dan bij personen zonder autisme. Iedere persoon met autisme is uniek en daarom wordt er gesproken over het “spectrum”.  Het spectrum verwijst naar de verschillen binnen de groep “personen met autisme”. Je kan het spectrum vergelijken met een dj-controller. Elk knopje heeft een bepaalde functie. Sommige knopjes staan aan en sommigen staan uit.  Autisme heeft verschillende kenmerken en elk kenmerk kan je vergelijken met een knopje. Bij de ene zal een knopje (kenmerk) wel actief zijn en bij de andere persoon niet. Zo krijg je dus een unieke combinatie van kenmerken en bijgevolg een andere persoon. Het spectrum verwijst daarnaast ook naar de mate van hulp die iemand met autisme nodig heeft. De ene persoon met autisme heeft al meer hulp nodig dan iemand anders. Vaak komt de mate van hulp overeen met de cognitieve vaardigheden. Iemand die hoogfunctionerend is, beschikt vaak ove...
Basistips bij autisme
Basistips bij Autisme   Zorg voor voorspelbaarheid In tijd: wat ga je wanneer doen? Communiceer dit voldoende op tijd. Iedere persoon is hier anders in. Voor de ene is het oké om een uur op voorhand te weten wat er komt, en de andere heeft graag een duidelijke planning een dag op voorhand. In ruimte: communiceer waar de activiteit doorgaat en met wie. Laat eventueel foto’s zien bij nieuwe activiteiten.   Visualiseer waar nodig Personen met autisme hebben hele sterke visuele vaardigheden en daarom kan je altijd gebruik maken van foto’s, pictogrammen, stappenplannen,.... Niet elk kind, jongere of volwassene heeft dit nodig in elke situatie. Kijk dus goed wat de persoon in kwestie nodig heeft Visualiseren hoeven niet per se foto’s of pictgogrammen zijn, maar voor velen is dat wel erg fijn. Ook geschreven tekst (vb: een boodschappenlijstje, een planning van de dag) kan soelaas bieden (ook dat is visualisatie).   Wees concreet in wat je zegt Personen zonder autisme spreken...
Wistjedat...achter elk gedrag een behoefte zit?
WIST JE DAT?   achter elk gedrag een boodschap en een behoefte zit?       Bij kinderen met autisme die niet goed weten hoe ze iets moeten verwoorden, zien we dit vaak terug komen in hun gedrag. Ze stellen soms "moeilijk" gedrag. Dit moeilijke gedrag is een boodschap naar jou als verzorger dat er iets scheelt. je kind geeft aan dat hij hulp nodig heeft. Hij zendt dus een signaal uit en geeft jou aan dat hij jou nodig heeft. Je kind is dus niet moeilijk, je kind heeft het moeilijk. En je kind heeft jou nodig! 
Tip: bied veiligheid en rust bij moeilijk gedrag
TIP: BIED RUST EN VEILIGHEID BIJ MOEILIJK GEDRAG     Wanneer het gaat over de behoeften achter het gedrag kan je deze terug brengen tot basis-behoeften. De eerste hiervan gaat over rust en veiligheid. Wanneer we moeilijk gedrag willen aanpakken, is het in eerste instantie belangrijk om rust en veiligheid te installeren, zowel preventief als op het moment zelf. Bij moeilijk gedrag en/of crississen probeert het systeem zichzelf te reguleren. De stress-reactie van het brein wordt actief : je bevriest (doet of zegt helemaal niets meer), je vecht (je wordt agressief), of je vlucht weg (je kruipt in een hoekje, gaat in bed liggen, je loopt weg,...). Het logisch denken valt ook weg. Daarom zal proberen praten of inspelen op logisch denken helemaal niet werken. integendeel, het bezorgt net méér prikkels waardoor het systeem nog méér overbelast wordt en de stress-reactie nog heviger zal worden.   Daarom zijn RUST & VEILIGHEID zo belangrijk. --> op het moment zelf: door je kind uit d...
Moeder van een 14jarige tiener
EEN MAMA AAN HET WOORD: "Als mama van een tienerdochter14 jaar met autisme en een mentale beperking, ben ik heel blij dat Claudia mijn dochter kan begeleiden. Onze dochter heeft nood aan structuur en vooral voorspelbaarheid. Het is niet eenvoudig om bijvoorbeeld haar vrije tijd in te vullen omwille van beperkte interesses. Claudia slaagt erin om zowel gestructureerde als ongestructureerde vrije tijd op die manier aan te bieden zodat ze hiervan toch kan genieten. Ook op vlak van ADL werkt Claudia stappenplannen voor haar uit. Zoals bijvoorbeeld aan- en uitkleden, afdrogen van glas of bestek,..... Wanneer dit aangeleerd is en helemaal geautomatiseerd is, wordt de transfer pas naar de thuissituatie gemaakt. Bij probleemgedrag van mijn dochter kijkt Claudia steeds vanuit een autistische bril. Hiermee bedoel ik dat ze op vlak van autisme-kennis altijd verder en dieper nadenkt dan enkel het zichtbare gedrag waar te nemen. Onze dochter praat niet zoals een tiener van haar leeftijd, maar we...
Tips : BIED NABIJHEID BIJ MOEILIJK GEDRAG
    In de vorige posts gaven we al de tips om rust, veiligheid, duidelijkheid en voorspelbaarheid te bieden bij moeilijk gedrag. Dit zowel preventief als op het moment zelf. Een volgende techniek is het bieden van nabijheid als het moeilijke gedrag wordt gesteld. Het stressbrein van je kind raakt actief en het logisch denken valt weg. Dan werken dingen als straffen of belonen ook helemaal niet meer. De bedoeling is om rust en veiligheid te installeren. En dat kunnen we doen door nabijheid te bieden.   Wat is nabijheid? Dat wil zeggen dat je letterlijk (en figuurlijk) zo dichtbij je kind bent als nodig en veilig is. Sommige kinderen vinden het leuk om (stevig) geknuffeld te worden ; anderen kunnen aanrakingen op dat moment niet verdragen. Sommigen willen dat je vlak naast hen zit, of voor hen. Anderen willen je wat meer op afstand (vb: achter de deur). Als je kind het kan, spreek met je kind af wat hij/zij zou willen. En anders wordt het uitproberen: ga wat dichter naar je kind...
Ouders van 2 kinderen met autisme
"Claudia stond in voor de ondersteuning en begeleiding van onze jongste zoon met ASS. Tevens gaf zij ook de nodige ondersteuning en begeleiding aan onze oudste zoon, ook met ASS, wanneer deze in huis was. Claudia bood een groot aantal vrije tijds activiteiten aan, zowel thuis als op verplaatsing en zowel binnen als buiten. Zij leverde ook een zeer gevarieerd aanbod aan onze zoon, steeds vanuit het oogpunt hem iets te kunnen bijleren. Vb : Zwemlessen op woensdag namiddag, gaan snoezelen in een speciaal voorziene locatie, buiten spelen op onze trampoline Daarnaast leerde ze onze zoon op een speelse manier sociale en persoonlijke vaardigheden aan. Vb : de juiste volgorde om je klaar te maken voor het slapen – kleren uit doen, pyjama aandoen, tanden potsen, gezicht wassen, handen wassen. Claudia zorgde voor een terugkerende regelmaat in de nodige activiteiten, en was daar steeds standvastig in, ook wanneer het niet naar de goesting van onze zoon was. Claudia bracht structuur, en heeft ons...